Common.Elements.Image.Internal
  • Strona główna
  • Idea projektu
  • SWF
  • Wernisaż

"Generator tautologiczny", Wojciech Leder

enkaustyka/płyta pilśniowa, 170 x 175 cm

„Generator tautologiczny” był prezentowana podczas wystawy zbiorowej XV edycji Łódź Biennale, które odbyło się w 2004 roku. Na ekspozycji praca tworzyła posadzkę niewielkiego pomieszczenia, tworząc złudzenie falowania i wciągania w głąb.


Ciekawe czy również Wam faluje lub Was wciąga? :)


Obraz został wykonany w technice enkaustycznej, która polega na zastosowaniu farb, których spoiwem jest wosk pszczeli. Często do spoiwa dodaje się również oleje schnące dla zwiększenia płynności farby. Tradycyjnie farby nakładano na podłoże w stanie płynnym, za pomocą podgrzewanych metalowych łopatek lub poprzez nanoszenie farb pędzlami, bardziej wygodne w wypadku malowania większych obrazów. Technikę tą stosowano już w starożytnej Grecji oraz w Rzymie. Prawdopodobnie wprowadzona została przez greckiego malarza Pauzjasza i wykorzystana do malowania plafonów. Stosowana była także a w późniejszej czasach (I – IV wiek n.e.) przez twórców portretów fajumskich w Egipcie. Te portrety zachowały się do naszych czasów. Enkaustykę stosowano zarówno w malarstwie sztalugowym (podłożem były zwykle tablice drewniane), jak i ściennym. Malowidła ścienne wykonywano przy użyciu tzw. wosku punickiego (wosk pszczeli gotowany długo z wodą morską), który łączył się na trwałe z wapiennym tynkiem. Gotowe malowidło polerowano do połysku. Technika enkaustyki była trudna i powolna, dawała jednak dobre rezultaty: obraz był trwały, odporny na wilgoć, a kolory zyskiwały blask i głębię. Wadą była mała odporność na wyższe temperatury.

 

Myślę, że poza samym obrazem mocno zastanawia tytuł. Oczywiście nie znam przemyśleń autora, ale przybliżenie słów może coś dopowiedzieć: 

Generator - urządzenie lub maszyna do wytwarzania energii; lub bardziej ogólnie -przyczyna, siła pobudzająca

Tautologia - pochodzi z języka greckiego i znaczy „ta sama mowa” (tautos – ten sam, logos – mowa). Tautologia to takie połączenie wyrazów, które znaczą to samo. Autorzy używają ich celowo, po to, żeby pokazać przesadę. Powielanie tej samej treści najczęściej występuje w wypowiedziach, w których chcemy coś podkreślić lub przedstawić jak najwięcej argumentów, np.:

  • twórczy i kreatywny
    – te przymiotniki oznaczają to samo i wystarczy ograniczyć się do jednego. Nie przybędzie nam kreatywności tylko od jej innego nazywania

  • tylko same (plusy) – równie dobrze możemy powiedzieć: tylko plusy lub same plusy

  • nielegalny i niezgodny z prawem – nielegalny to niezgodny z prawem. Nie istnieje coś legalnego, ale niezgodnego z prawem.

Może warto dodać, że tautologia to błąd językowy.

 

Tautologia ma też inne znaczenie - w matematyce, a ściślej w logice Bool'a oznacza zdania logiczne, które zawsze dają w wyniku "1" (wyrażenie, które jest zawsze prawdziwe)

Przykłady tautologii w logice:

·  Deszcz pada albo nie pada.

· Idę albo nie idę.

·  Jeśli nie jestem i nauczycielem, i hydraulikiem, to nie jestem nauczycielem lub nie jestem hydraulikiem.

 

Nie jestem pewien, czy ułatwiłem coś tymi opisami :)

 

Dlatego dodam jeszcze info ogólne o pracach Wojciecha Ledera:

Autor traktuje obraz jak autonomiczny, materialny przedmiot. Maluje obrazy, które nie przedstawiają rzeczywistości w tradycyjnym znaczeniu, lecz odnoszą się do niej - inspirują naturą i muzyką. Jego prace naśladują spękania ziemi, rozchodzące się po wodzie kręgi, przenikające się barwy niektórych skał. Dla osiągnięcia efektów zbliżonych do naturalnych artysta stosuje różne techniki i specjalne technologie: szlifuje obrazy, wykonuje w nich nacięcia, które później wypełnia farbą, wykonuje intarsje, stosuje rozmaite kruszywa i spoiwa, popiół, używa różnych rodzajów tynków, a także szlifierki, cykliniarki i maszyny do polerowania betonu. Obrazy Ledera, mają w sobie rodzaj monumentalizmu, który pozwala przekazywać przez nie uniwersalne treści.


BIO - prof. dr hab. Wojciech Leder

Absolwent Wydziału Malarstwa i Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP). Dyplom obronił pod kierunkiem profesora Stanisława Fijałkowskiego, studiował także filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. Od 2005 roku kieruje Pracownią Malarstwa, od 2007 roku jest profesorem ASP w Łodzi. laureat Grand Prix Bielskiej Jesieni w 1997 roku. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych (Muzeum Sztuki w Łodzi, Atlasie Sztuki w Łodzi, Galerii Bon a Tirer w Nowym Jorku, Motiva – Wiedeń, International Biennale of Art – Fukushima, itd.). Wojciech Leder bardzo wyraźnie wpisuję się w działalność łódzkiej awangardy, dla której malarstwo bardzo często było punktem początkowym do dalszych, bardziej konceptualnych poczynań artystycznych.


W przestrzeni FLOWAIR znajduje się:​​​​​​​

Słupek / Między 2 a 3 piętrem / Korytarz

od 06'2023


Wróć do strony głównej